Om førskolen

Når dit barn skal starte på Hældagerskolen, er første skridt at begynde i vores førskole til april. Førskolen er en fantastisk mulighed for at gøre overgangen fra børnehave til skole så glidende som mulig.

Vi har et tæt samarbejde med børnehaverne, allerede inden dit barn starter hos os, som vi værdsætter og prioriterer højt. Med jeres forældretilladelse, deler børnehaverne deres viden og erfaringer om dit barn, hvilket klæder os på til at tage bedst muligt imod dem.

Vi tager efter vinterferien ud og besøger børnene i de børnehaver, vi modtager flest børn fra. Og måske vi når omkring dem alle! Her kan vi møde dit barn på deres hjemmebane, hvor vi kan få et lille indblik i deres venner, se deres garderober og de får følelsen af at være "værter" for os. Alt sammen får vores nye relation til at spire og netop relationen mellem dit barn og personalet i førskolen er guld værd i deres overgang fra børnehaven til skoleverdenen.

Til marts inviterer vi børnehaverne på besøgsdage oppe hos os, hvor dit barn kan få set og oplevet førskolens lokaler og legeplads, personalet og de kommende skolekammerater. Dét at få sat ansigt på "de nye voksne", at glæde sig til noget af det nye legetøj, favoritdelen af legepladsen eller måske allerede et nyt begyndende venskab... Dét er guld værd!

Alt dette som foregår inden selve førskolestarten, er små skridt som hver er et led i den gode overgang mellem daginstitution og skolen. Når dagen oprinder og tiden er inde til dit barns første førskoledag i starten af april, er vores fornemmeste opgave at gøre dit barn klar til selve skolestarten i august.
Det betyder, at dit barn inden august vil lære sine undervisere i skoledelen samt personalet i SFO’en at kende, lokalerne på skolen vil blive besøgt løbende og dit barn vil vide, hvad der forventes af et skolebarn.

Du kan læse nærmere i folderen "Den gode overgang i Bredballe - Et samarbejde mellem børnehave, forældre og skolen" på vores hjemmeside.

Når dit barn kender alt dette til august, vil der være overskud til at nyde skolen, når den starter. Så kan dit barn fokusere på glæden ved at have sin rigtige skoletaske med, at opleve virkelige skoletimer og endelig at være begyndt sådan rigtig i skole!

Her kommer I forældre ind i billedet.
For at overgangen bliver bedst mulig, har vi brug for et godt samarbejde med jer.

Derfor har vi lavet en velkomstfolder, som du også finder på hjemmesiden, som indeholder de vigtigste informationer, så du og dit barn kan føle jer godt klædt på.

I skal være en del af Hældagerskolen de næste mange år, og vi ønsker jer hjerteligt velkommen.