Den Åbne Skole

Formål:

Skolen er en vigtig og naturlig del af samfundet, og det har stor betydning, at skolen er åben overfor det omkringliggende samfund. På Hældagerskolen ønsker vi, at det er tydeligt og naturligt, at skolen og samfundet samarbejder. Vi ønsker at vægte dette samarbejde og gøre det til en naturlig del af undervisningen og skolens hverdag.

Det betyder, at vi arbejder for, at den åbne skole skal understøtte og styrke elevernes motivation, læring, livsduelighed og trivsel. Vi bestræber os på, at aktiviteter i den åbne skole understøtter undervisningen, elevernes generelle dannelse og/eller at aktiviteterne introducerer eleverne til fritids- og fremtidsmuligheder i lokalområdet.

Mål:

• Aktiviteter i samarbejdet mellem skole og det omgivende samfund, bidrager til en klar kobling mellem teori og praksis.
  • Det tilstræbes, at samarbejdet mellem skolen og det omgivende samfund tager udgangspunkt i elevens interesser og motivation og lokalsamfundets muligheder.
  • Det tilstræbes et godt og givende samarbejde med musikskole og lokale og kommunale virksomheder mm. som kan inspirere og motivere eleverne.
  • Det tilstræbes, at samarbejdet med idrætsforeningerne og den lokale idrætshøjskole styrker elevernes mulighed for at dyrke idræt og giver eleverne en større indsigt i variationen af idrætsgrene og lyst til deltagelse i det lokale idrætsliv.
  • Det tilstræbes, at samarbejdet med erhvervslivet styrker elevernes evne til innovation og iværksætteri samt deres uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedsorientering.
  • Vi inddrager udefrakommende personer i undervisningen, når det vurderes, at deres deltagelse højner kvaliteten, og de bidrager med kompetencer, som ikke er på skolen.

Skolens ansvar

• Skolen samarbejder naturligt med lokale idrætsforeninger, kulturinstitutioner, erhvervsliv m.fl. i det omgivende samfund, så det supplerer de kompetencer, der allerede er på skolen.
  • Skolen inviterer forældre ind i arbejdet med den Åbne Skole, hvor dette er relevant, således forældre der ønsker det kan bidrage til aktiviteter.

Forældres ansvar

• Forældre bakker op om skolens arbejde med den Åbne Skole og byder til, hvis de kan bidrage med noget i planlægning eller gennemførelsen af aktiviteter knyttet til den Åbne Skole.

Elevens ansvar

• Eleven deltager i og bidrager aktivt til skolens arbejde med den Åbne Skole og aktiviteterne i samarbejdet mellem skolen og det omgivende samfund.

Opfølgning på princippet:

• Skoleledelsen har ansvar for at formidle princippet til personale, forældre og elever på skolen.
  • Skoleledelsen har i samarbejde med personalet ansvar for at implementere princippet på skolen.
  • Skolebestyrelsen genbesøger princippet i skoleåret efter behov.