Blå mandag

December 2019

Blå mandag på Hældagerskolen

Dagen efter konfirmationen har i generationer heddet blå mandag. I dag, hvor 7. årgangs elever ofte konfirmeres i flere sogne, afholdes dagen dén førstkommende mandag efter årgangens sidste konfirmation.

Blå mandag er ikke en lovgiven fridag, men de fleste skoler vælger alligevel at give eleverne fri, så de kan holde traditionen i hævd. Sådan er det også på Hældagerskolen.

Selv om blå mandags opståen har en tilknytning til konfirmationen, har dagen ikke noget med den kirkelige handling at gøre. Traditionen kan spores tilbage til 1700-tallet, hvor unge fra det københavnske borgerskab mødtes i Kongens Have for at vise deres gaver frem, ofte ”voksenting”. På den måde blev blå mandag en vigtig markering af en ny begyndelse for de unge mennesker, der som teenagere var på vej ud i voksenlivet.

Der er mange måder at afholde blå mandag på. Oprindeligt var det de unge selv, der tog initiativ til at markere overgangen ml. barndom og voksenliv og planlagde dermed også selv dagen. I dag er det mest almindelige, at forældrene går sammen og arrangerer en sjov dag for hele klassen/årgangen, eventuelt med gode input fra de unge.

På Hældagerskolen er skolebestyrelsens anbefaling da også, at det er forældrene, der arrangerer og inviterer til en fælles blå mandag på tværs af klassen/årgangen – en dag for alle vores unge mennesker uanset religiøs overbevisning og uafhængigt af, om de har valgt at lade sig konfirmere eller ej.

Vi er en fællesskabsunderstøttende skole og ønsker således, at arrangementer i skoletiden er åbne for alle i klassen/på årgangen. Alle vores unge mennesker oplever at stå på tærsklen til en ny tid og at være på vej ud i voksenlivet. Det skal de have lov til at fejre og markere sammen.

Vi vil med denne anbefaling bede jer forældre om allerede i løbet af 6. årgang at drøfte og lave aftaler for, hvordan I kan arrangere blå mandag for jeres unge mennesker.

Med ønsket om en sjov og fællesskabsunderstøttende blå mandag for alle 7. årgangs elever,

Skolebestyrelsen